Škoda vieglie auto

Škoda ir 1895. gadā dibināts, Čehijā bāzēts autobūves uzņēmums, kas kopš 2000. gada ir Volkswagen Group paspārnē. Škoda, kad to pārņēma Volkswagen, tika pozicionēts kā “lētā gala” auto, taču tagad tā uzskatāma par kvalitatīvu auto marku, kas sacenšas arī ar Volkswagen ražotajiem auto. 2015. gadā tika pārdots vairāk nekā miljons Škoda automašīnu. Škoda Latvijā ir vidēji pieprasīta marka, un tā nav atrodama desmit populārāko auto marku vidū. Škoda pārstāvis Latvijā ir Karlo Motors, kas atrodas Rīgā, Biķernieku ielā 120.

Škoda vēsture

Škoda sākās kā divu velosporta entuziastu – Vaclava Laurina un grāmatu pārdevēja Vaclava Klementa – kopīgs uzņēmums, kas ražoja velosipēdus, vēlāk – riteņus. 1905. gadā uzņēmums pilnībā pārgāja uz auto ražošanu. Pirmā kompānijas, kuru toreiz sauca Laurin & Klement, automašīna bija Voiturette A, kuras panākumi nodrošināja tai vietu uz ceļiem, savukārt Škoda 1907. gadā no individuāla uzņēmuma pārtapa par akciju sabiedrību.

Škoda gan Pirmajā, gan Otrajā pasaules karā nodarbojās ar kara tehnikas ražošanu – pirmajā tie bija lielgabali, cita kara tehnika, munīcija, kuru augstie pārdošanas rādītāji nodrošināja milzīgu kompānijas izaugsmi – savukārt otrajā tā tika pakārtota Trešā reiha vajadzībām. Tas, protams, nav nekas svešatns, jo lielākā daļa rūpniecības uzņēmumu tajā laikā tika pakārtoti militārām vajadzībām – vai tas notika ar, vai bez uzņēmumu vadītāju ziņas. Otrajā pasaules karā Škoda rūpnīcas tika praktiski iznīcinātas un pēc kara beigām tās vajadzēja atjaunot gandrīz no nulles.

Beidzoties Otrajam pasaules karam, kompānija tika nacionalizēta un pārdēvēta. Interesanti, ka vēl 70. un 80. gados Lielbritānijā un Rietumeiropā tika pārdots Škoda Rapid modelis, kas palaikam tika dēvēts par “Poršu nabagiem” un izsmiets, tomēr tas palika visnotaļ populārs, par spīti strauji novecojošajām tehnoloģijām. Pa īstam Škoda atgriezās auto ražošanā ar 1987. gada Škoda Favorit, kas kļuva par populāru budžeta klases automašīnu. Vēlāk Škoda pēc dažādām problēmām – finansiālas nestabilitātes pēc privatizācijas, problēmām ar imidžu – ir kļuvusi par vērā ņemamu auto ražotāju, kura spēkratus ciena kvalitātes dēļ un kurus nereti var redzēt rallijos.

Škoda vieglie auto pašlaik

Skoda Octavia

Pašlaik pieejami vairāki Škoda modeļi, no kuriem populārākais ir Škoda Octavia, kam seko Škoda Rapid, Fabia, Yeti, Superb, Citigo un Roomster. Latvijā Roomster modelis tirgots netiek. Britu šovs “Top Gear” augstu vērtē Škoda automašīnas, kuras, starp citu, Lielbritānijā ir krietni vien populārākas nekā pie mums. Tas novērtējis visus apskatītos Škoda modeļus vismaz ar 7 ballēm no 10, turklāt Superb Combi (universāls) pat novērtēts ar 9/10. Yeti ir Škodas ģimenes auto, Citigo – izdevīgs auto pilsētniekiem, savukārt Octavia un Fabia – vieglās automašīnas, kas konkurē ar “golfiņiem”. Tiesa, Latvijā vairāk cilvēku izvēlas Volkswagen automašīnas.